reklama

Austrália: V mútnych vodách Northern Territory (2)

Krokodíly sú síce najnebezpečnejšie "šelmy" bažín a močiarov v Northern Territory, ale určite nie sú také nepríjemne dotieravé ako maličké, po krvi večne bažiace mušky - "sandflies". Ich veľkosť nepresahuje veľkosť 1 mm, ale po ich bodnutí ostávajú na koži veľmi svrbiace a dlho sa hojace ranky. Samičky "sandflies" podobne ako u komárov sajú krv a tak často spôsobujú aj rôzne nákazy vírusovými ochoreniami. Telíčka týchto mušiek som s ľahkosťou pučil, zabíjal, ale tým som spôsoboval uvoľňovanie ich feromónov, ktoré neustále lákali na moje telo ďaľšie desiatky, ak nie stovky nových smädných votrelcov. Kým nás prílivová vlna vyniesla z magrovovej džungle, bol som presvedčený, že sa z nich asi zbláznim.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Austrália 2004: Láska k jedlu na prvý pohľad.

Svet krokodílov je ikona, ktorá dotvára dobrodružnú atmosféru krásnej tropickej prírody Austrálie. Keďže som mal v úmysle navštíviť aj iné odľahlé územia divočiny s výskytom krokodílov, rozhodol som sa, že bude celkom užitočné dozvedieť sa niečo viac zo života týchto večne nenažraných predátorov, ktoré štatisticky usmrtia 2 až 3 ľudí za rok. Aby som aj ja neskončil v tlame jedného z nich, rozhodol som sa navštíviť jednu z najväčších atrakcii Darwinu - krokodíliu farmu, kde som sa o krokodíloch mohol dozvedieť všetko, čo ma zaujímalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Austrália 2004: Mangrovové porasty po odlive odhaľujú krokodílie chodníky.

Vo svete bolo popísaných 22 až 23 druhov krokodílov, z toho v Austrálii žijú dva druhy. Väčší a pre človeka veľmi nebezpečný "Saltwater Crocodile" (slanovodný), ktorý môže dorastať až do dĺžky 6 - 8 m (samec) s hmotnosťou cez 500 kg a menší "Freshwater Crocodile" (sladkovodný), ktorý na ľudí neútočí a dorastá maximálne do dĺžky "iba" 3 - 4 m (samec).

Obrázok blogu

Austrália 2004: Krokodília farma v Darwine imituje prirodzené prostredie, v ktorom krokodíly žijú.

Pri vstupe na recepciu farmy som od prekvapenia vystrúhal na tvári zarazenú grimasu. Neviem, čo som čakal, ale určite nie to množstvo klobúkov, opaskov, topánok, krokodílych "pacičiek" - kľúčeniek, peňaženiek, škrabátok na chrbát, a to všetko vyrobené z pravej krokodílej kože, zubov a kostí. Bizardný butik ma takmer odradil pokračovať v návšteve, ale ihneď som si uvedomil, že nejdem do ZOO, ale na "normálnu" živočíšnu farmu, kde sa však namiesto oviec, prasiat, alebo kráv chovajú krokodíly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Austrália 2004: Krokodília schopnosť maskovať sa vo svojom prostredí je obdivuhodná. Pri tomto krokodílovi som stál niekoľko minút, kým som si ho dokázal všimnúť.

V Austrálii sú krokodíly prísne chránené a ich lov v divočine, až na pár výnimiek je úplne zakázaný. Jedna zo zaujímavých výnimiek povoľuje aborigénskym komunitám z príležitosti významných kmeňových osláv raz do roka usporiadať lov na krokodíla tradičným spôsobom. Mäso z uloveného krokodíla sa podáva na oslave ako delikatesa. Mäso krokodíla je údajne chutné a zdravé. Mal som možnosť ho ochutnať, ale okrem ceny ma ničím nezaujalo (štyri malé kocočky opečené na špajdli za 5 AUD) . Musí to byť však veľmi vyhľadávaný artikel, lebo farma v Darwine, na ktorej chovajú okolo 36 000 krokodílov profituje aj z produkcie krokodílieho mäsa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chov krokodílov umelo rozmnožených a odchovaných na farmách podlieha tak isto dôslednej kontrole štátom a napríklad licenciu na prevádzku krokodílej farmy získali v Darwine iba dvaja uchádzači. Hlavným obchodným artiklom fariem je samozrejme krokodília koža. Získava sa z krokodílov, u ktorých šírka v brušnej oblasti tela dosahuje 35 až 45 cm. To znamená, že krokodíly idú na porážku medzi tretím až piatym rokom svojho života, keď ich dĺžka tela dosahuje 1.5 až 1.9 m. Okrem kože a mäsa sa do podoby morbídnych suvenírov ostatné časti krokodílieho tela spracúvajú, a to najmä lebka, kosti, zuby a končatiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Austrália 2004: Kŕmenie krokodílov živými zvieratami je v Austrálii zakázané. Sliepky ako potrava, sú vopred usmrtené acetylénovým plynom.

Počas tejto exkurzie som mohol uvidieť aj kŕmenie krokodílov, ktoré je najväčším lákadlom pre turistov. Zaujala ma informácia, že divoký krokodíl nezabije svoju korisť tým, že ju rozdrví vo svojej tlame, ale tým, že ju pevne uchopí, stiahne pod hladinu a rotujúcim pohybom ju utopí. Silu krokodíla úmernú jeho vzrastu názorne dokumentuje príklad, že dokáže pod vodu stiahnúť aj také veľké a silné zviera ako je byvol. "Saltwater crocodile" loví a zabíja pri každej vhodnej príležitosti, ktorá sa mu naskytne a ulovenú korisť si uschováva na horšie časy do skrýš v hlbokých dierach na brehoch riek, jazier, alebo močiarov. Krokodíly na farme boli kŕmené výhradne usmrtenými zvieratami. Kŕmiči vstupovali do výbehu krokodílov po dvoch. Jeden kŕmil krokodíly a druhý istil svojho kolegu s dlhou palicou a nabitým revolverom - pôsobivá atrakcia za prísnych bezpečnostných opatrení.

Obrázok blogu

Austrália 2004: Z divočiny za mreže. Tento krokodíl sa v minulosti niekoľkokrát pokúsil napadnúť človeka. Pred zastrelením ho uchránilo doživotné väzenie na farme. Krokodíly sa dožívajú veku od 60 do 100 rokov. Ich vek sa odhaduje podľa laminárnych prírastkov na kostiach alebo zuboch. Spoľahlivosť tejto metódy je však spochybňovaná.

Krokodílie farmy v Darwine sa intenzívne venujú aj ochrane a výskumu divoko žijúcich krokodílov v prírode. Participujú na inventarizácii kusov, v prípade poškodeného hniezda v prírode zbierajú nakladené krokodílie vajcia, z ktorých na farme odchovajú mláďatá a potom vypustia späť do prírody. Informujú a vychovávajú laickú verejnosť k ochrane tohoto živočíšneho druhu a poučujú, ako sa zodpovedne správať v buši. Jedna z fariem v Darwine chová aj rôzne kuriozity ako napríklad albinotického krokodíla s pôsobivým menom Snowy McArthur, alebo "hereckú" hviezdu z filmu Krokodíl Dundee, ktorého volajú Burt.

Obrázok blogu

Austrália 2004: Nie vždy mali krokodíly v Austrálii na ružiach ustlané. Odhaduje sa, že pred rokom 1972 bolo v Austrálii v priebehu 15 rokov pre kožu ulovených a usmrtených okolo 300 000 kusov sladkovodných a 270 000 kusov slanovodných krokodílov. Na konci 60-tich rokov minulého storočia im hrozilo takmer úplné vyhubenie. Od roku 1971 platí v Northern Territory zákon o totálnej ochrane týchto starodávnych plazov.

Obrázok blogu

Austrália 2004: Podržať si v rukách mláďa krokodíla je na dotyk veľmi príjemné. Koža je zamatovo mäkká, jemne rašplavá. Gumička okolo tlamy chráni pred uhryznutím odvážlivcov chtivých dotknúť sa malého krokodíla. Inštruktor prirovnal uhryznutie krokodílom tejto veľkosti k privrznutiu prstov medzi dvere.

"Saltwater crocodile" je pre človeka nebezpečný aj preto, že na svojích potulkách migruje hlboko do vnútrozemia a môže sa nečakane objaviť a zaútočiť na miestach, kde by nemal čo hľadať. Boli zaznamenané prípady, že tohoto krokodíla odchytili v riečnych tokoch vo vzdialenosti 100 až 150 km od pobrežia mora. V týchto prípadoch zasahujú správcovia parkov, ktorí v spolupráci s farmármi takéhoto krokodíla odchytia a deportujú ho späť do jeho prirodzeného prostredia.

Turistické oblasti s výskytom týchto nebezpečných plazov sú označené výstrahou a podľa toho sa treba aj správať. Vždy však treba mať na zreteli, že krokodíly sú v prírode takmer dokonale nenápadné, nevyspytateľné a dokážu sa pohybovať resp. zaútočiť rýchlosťou, pri ktorej nie len zviera, ale aj človek je absolútne bezbranný.

Obrázok blogu

Austrália 2004: Pobrežie slaného Arafúrskeho mora s mangrovami je jedným z prirodzeným biotopov pre "Saltwater crocodile". Pôžitok z kúpania, aj keď je akokoľvek lákavý, je vhodné radšej si odpustiť.

V Northern Territory som strávil nádherných 6 mesiacov života, ale od toho dňa ako som navštívil krokodíliu farmu musím s poľutovaním povedať, že som už krokodíla v divočine nikdy nestretol. Doteraz som si nie istý, či to bolo preto, lebo sa neodôvodnene obával, že by som chcel moju žienku obdarovať kabelkou z krokodílej kože, alebo to bolo preto, že som si ponaučenia z farmy vzal za svoje a podvedome sa vyhýbal miestam, kde by mohol tento večne hladný, dravý, kráľ mangrovov nepozorovane sliediť.

Obrázok blogu

Austrália 2004: Bilabong so sladkou vodou. Aj toto je prostredie, kde sa neočakávane môžete s "Saltwater crocodile" stretnúť.

Faktografické údaje o krokodíloch a ich chove v zajatí som čerpal z webovej stránky krokodílej farmy v Darwine.

Palo Lajčiak

Palo Lajčiak

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aj keď zvyčajne pracujem ako geológ, baví ma dokumentárna fotografia. Všímam si obdivuhodné spôsoby, akými človek dokáže žiť svoj vlastný život a niektoré z nich sa snažím navždy uchovať v podobe fotografického obrazu a publikujem na svojej stránke:lonelygallery.com Zoznam autorových rubrík:  DokumentCestopisFikciaÚvahaZaujímavosti

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu