reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Palo Lajčiak

Palo Lajčiak

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aj keď zvyčajne pracujem ako geológ, baví ma dokumentárna fotografia. Všímam si obdivuhodné spôsoby, akými človek dokáže žiť svoj vlastný život a niektoré z nich sa snažím navždy uchovať v podobe fotografického obrazu a publikujem na svojej stránke:lonelygallery.com Zoznam autorových rubrík:  DokumentCestopisFikciaÚvahaZaujímavosti

reklama

Cestopis

Rozprávky z Nepálu (2) - O smädnom noži

Palo Lajčiak

Rozprávky z Nepálu (2) - O smädnom noži

Do mesta Bhaktapur sme vstúpili veľkou zdobenou drevenou bránou. Toto starobylé nepálske mesto je živým skanzenom, kde tak ako pred storočiami, tak aj teraz, vládne ten istý kolorit života dávnych časov a veľmi čulý obchodný ruch so všetkým možným i nemožným od výmyslu sveta. Tovar, ktorý sa tu predáva je však takmer výlučne z domácej produkcie. Od voňavého exotického korenia, hlinených hrncov, džbánov až po ručne maľované alebo vyšívané odevy z hodvábu alebo kašmíru. Kamenné uličky a nádvoria okolo palácov, chrámov a domčekov bhaktapurských mešťanov sú plné turistov, domácich obchodníkov a remeselníkov, ktorí sem každodenne cestujú zo širokého okolia, aby ponúkli svoj tovar na predaj. Ako takmer všade v Nepále bolo dobrým zvykom, aj tu ma v priebehu pár minút obkolesila skupinka žoviálnych predavačov povestných nepálskych nožov - Kukri (khukri / khukuri).

  • 24. sep 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 772x
  • 4
Rozprávky z Nepálu (1) - O kráľovstve, ktoré už nikto nechcel.

Palo Lajčiak

Rozprávky z Nepálu (1) - O kráľovstve, ktoré už nikto nechcel.

Do príjemného slnečného rána sa ozývali zvuky pestrofarebných trepotajúcich vlajočiek na strechách chrámov Nepálskeho kráľovstva. Zachytávali svižný vietor - studený to dych bohov už tisícročia hľadiacich nezúčastnene na ľudský svet z výšky večne zasnežených Himalájí. Keď som dopil svoju raňajšiu kávičku na jednej zo striech hostela v Kathmandu, uličky kráľovského mesta boli už bezo zvyšku do posledného miestečka utopené v dave ľudí. Moja Mirka tak isto už mala na hlave uviazanú svoju cestovateľskú šatôčku, a to boli pre mňa všetko znamenia, že je čas opustiť útulnú ubytovňu a započať náš druhý deň v Nepále. Ulička, v ktorej sme bývali nás priamo uviedla do obrovského labyrintu mesta, v ktorom kypel život spôsobom ázijského stredoveku presne tak, ako som to mohol vidieť v niektorých z mojich obľúbených dokumentárnych filmov.

  • 2. apr 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 295x
  • 5
Austrália: V mútnych vodách Northern Territory (2)

Palo Lajčiak

Austrália: V mútnych vodách Northern Territory (2)

Krokodíly sú síce najnebezpečnejšie "šelmy" bažín a močiarov v Northern Territory, ale určite nie sú také nepríjemne dotieravé ako maličké, po krvi večne bažiace mušky - "sandflies". Ich veľkosť nepresahuje veľkosť 1 mm, ale po ich bodnutí ostávajú na koži veľmi svrbiace a dlho sa hojace ranky. Samičky "sandflies" podobne ako u komárov sajú krv a tak často spôsobujú aj rôzne nákazy vírusovými ochoreniami. Telíčka týchto mušiek som s ľahkosťou pučil, zabíjal, ale tým som spôsoboval uvoľňovanie ich feromónov, ktoré neustále lákali na moje telo ďaľšie desiatky, ak nie stovky nových smädných votrelcov. Kým nás prílivová vlna vyniesla z magrovovej džungle, bol som presvedčený, že sa z nich asi zbláznim.

  • 19. júl 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 451x
  • 5
Austrália: V mútnych vodách Northern Territory (1)

Palo Lajčiak

Austrália: V mútnych vodách Northern Territory (1)

Ak by som si mohol v rozprávke vybrať, chcel by som byť austrálskym vodníkom. Sedel by som celé dni pri jazerách s leknami, alebo len tak by som si hovel v teplom bahne so zelenými riasami, po ktorom by poskakovali komické farebné kraby, hlúpučké dvojdyšné rybky a zakliaté princezny - žaby. Čas od času by som stiahol moju spanilú žienku do hlbín bilabongu, kde by som ju obdaroval importovanou veľkou perlou z Tichomoria a môj synček by sa hral s krokodílmi a medúzami na skrývačku. Dušičky zámorských turistov by som síce do hrnčekov nezbieral, ale bol by som múdrym vodníkom. Spravoval by som a chránil "moje" kráľovstvo mangorovových porastov v austrálskom Northern Territory na pobreží Timorského a Arafúrskeho mora.

  • 16. júl 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 671x
  • 16
O cigaretách, mangu a podivných chlapíkoch s dlhým nožom.

Palo Lajčiak

O cigaretách, mangu a podivných chlapíkoch s dlhým nožom.

Keď som prišiel do Austrálie po prvýkrát, netušil som, že táto krajina sa už dávno razantne vysporiadala so všetkými barbarmi, ktorí ešte stále holdujú divošskému zlozvyku fajčenia. Na tabakové výrobky uvalili daň o veľkosti rozlohy tohoto obrovského kontinentu a vydali príkaz všetky ich strohé obaly "ozdobiť" obrázkami nechutnejšími ako pohľad na rozloženú mŕtvolu. Cigarety sa tu samozrejme stále predávajú, ale často sa môžete ocitnúť v obytných štvrtiach, kde ich proste nekúpite. Vtedy vám neostáva nič iné, iba vydržať, alebo skočiť do auta a odviezť sa niekedy aj viac ako 20 km, kým nenarazíte na nejakú pumpu, trafiku, liquorland, alebo hypermarket. Ja som sa rozhodol pre tú druhú možnosť a  naozaj to stálo za to.

  • 13. júl 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 342x
  • 27
reklama
SkryťZatvoriť reklamu